Sommeren 2019

Den 31. marts pakkede vi kufferterne og rejste henholdsvis med FlixBus, Tog og Taxa ned til SY Ventus Ferens i Pont à Bar Services i Frankrig.

Vi havde en aftale om at være hos dem mandag den 1. april kl. 16.00 og det var vi præcis - det blev ikke til nogen aprilsnar, turen dertil gik som den skulle.

​

Om tirsdagen tog vi arbejdstøjet på og fik slebet, bundsmurt og poleret båden som stod inde i en hal godt og tørt.

Fredag morgen blev vi sat i vandet med masten liggende på båden, så vi kunne komme videre.

Pont á Bar Services der lejer både ud hele sommeren tilbød os at bo i en af deres både i perioden fra mandag til fredag, hvilket var dejligt, da der stadig var koldt og råt selvom vi lige havde stillet vores ure til sommertid.

Alt er nu klargjort og ren gjort og vi har provianteret klar til at sejle videre.

Onsdag den 10. april sejler vi videre af la Meuse, vi bliver først sluset ud af 2 sluser på Andenneskanalen og kommer ud på la Meuse hvor vi bliver sluset ned ad i 6 sluser inden vi kommer frem til den skønne by Monthermè som vi hygger os i lige nu.

Torsdag den 11. april sejler vi videre af la Meuse, vi har fra 0,3 - 5 meter under os så der er vand nok nu efter den varme og tørre sommer sidste år.

Køerne græsser og tulipanerne blomstrer rundt omkring i de skønne byer, som vi kommer igennem. Vi er nu kommet til Fumay og Haybes og besluttet os for at blive der natten over.

Vi er igen blevet sluset ned ad i 8 sluser hvoraf de 2 fjernbetjente ikke virkede, så vi måtte tilkalde hjælp ved at rykke i det røde rør, det virkede - da hjælpen kom hurtigt. Men derimod den anden sluse, hvor vi måtte tilkalde VNF Service over telefonen og vente en hel time, inden vi igen kunne kom videre.

Har lige været rundt i Haybes, det er en meget fin gammel by med torv og bymur.

Fredag den 12. april sejlede vi videre på la Meuse i Frankrigs smukke natur og Luxemburgs smukke bjerge, hvor vi blev sluset ned  i 6 fjernbetjente hvorefter vi aflevere fjernbetjeningen i Givet v/sluse 59, efter at vi havde været gennem en 565 m lang tunnel. Her fortsatte vi ad la Meuse i Belgiens smukke  natur og byer hvor byggestilen ændrer sig meget i forhold til Frankrig.

Vi gik ned i 2 store automatiske betjente sluser og fandt en havn i Anseremme med 2½ m dyb vand bag en rundmuret indgang - et fantastisk godt sted, hvor vi har besluttet at blive et par dage pga. det kolde vejr - der er meldt frost både lørdag og søndag.

Mandag den 15. april forlod vi Anseremme og lagde kursen mod Namur, vi gik ned gennem 7 fjernbetjente sluser uden problemer en lille ventetid ved to af sluserne pga. trafik fra begge sider, men ellers fungerer de store sluser perfekte.

Vi sejler stadig på la Meuse og solen skinner fra en skyfri himmel, og vejrudsigten har lovet op til 23 graders varme og sol - så nu er der håb om at vi snart kan få de lange bukser af og lidt sol på de hvide ben.

Vi ankommer til Namur stadig i solskin, og beslutter at tage en overnatning mere for at nyde den store fæstning oppe på toppen af Namur by.

Onsdag den 17. april sejlede vi fra Namur i let diset vejr fra 10 - 14 graders varme, og gik ned gennem 2 store sluser. La Meuse der er blevet meget bredere og dybere og erhvervs trafikken er blevet tættere og vi er samtidig kommet tættere på befolkningen, hvilket ses på, at der er kommet større havne med cafeer og lignende.

Vi fandt en havn i Wanze, hvor de anviste gæstepladser med strøm og bad/toilet og cafè, hvilket lige var hvad vi havde brug for.

Vi fik følgeskab af et par lystbåde fra Tyskland, som vi fulgtes med gennem sluserne og til Wanze havn.

Torsdag den 18. april tog vi fra havnen i Wanze sammen med de to Tyske lystbåde og gik ned gennem 2 sluser.

Solen skinnede fra en skyfri himmel fra 8 - 20 graders varme - nu kunne vi godt undvære de lange underbukser.

Det blev en rigtig smuk sejltur til Lèige og erhversbådene sejlede pænt og fornuftigt både i sluserne og på le Meuse. Vi kom til en meget flot aflang havn midt i byen, hvor vi fandt en passende plads, hvor vi kunne blive et par dage.

Nu skulle der provianteres igen og vi havde regnet med at kunne få diesel inde i havnen, men desværre tanken var nedlagt for et par år siden - så vi måtte på cyklerne med dunkene, hvilket gik rigtig fint.

Lèige er en meget fin gammel by med gågader i centrum og fin at handle i.

Lørdag den 20. april sejlede vi fra Léige til Haven Genk i soskin og 9 - 23 graders varme, vi sejled på Albert kanalen umiddelbart før Maastricht på le Meuse. På Albert kanalen var der endnu ingen sluser før Genk, så det gik hurtigere gennem den flotte natur, hvor der kun var enkelte erhvervs både, men rigtig mange broer gik vi under.

Da vi nåede Genk manglede vi energi til at gå i sluserne, så vi fandt et liggestille lige før slusen ved Genk. Det var et rigtig dejligt rolig sted uden nogen faciliteter, men vi havde varmen, mad og vand havde vi nok af.

Søndag morgen gik vi til slusen, men vi havde glemt at det var påskesøndag, og fandt ud af at alle sluser på Albert var lukket i påsken - godt vi havde provianteret i Leige, så vi klarede os og blev ved slusen søndag og mandag, hvor vi fik poleret fordækket og masten samt fortaget små reparationer.

Tirsdag den 23. april sejlede vi gennem de tre første sluser og gik i alt 30 meter ned. Ved den første sluse ville de se papirer og vi blev opkrævet 45 Euro for at blive sluset på Albert kanalen, og skulle sætte klistermærker på venstre side af vindspejlet.

Ved anden sluse behøvede vi ikke kalde på VHF'en - der var styr på os, det grønne adgangs lys blev hurtigt tændt, når vi nærmede os slusen.

Efter den tredje sluse fandt vi en fantastisk Yachthaven i Hasselt, hvor vi sejlede ind i en smal gyde, der gik ind midt i byen. Et dejlig centralt sted at lige med en rigtig hyggelig havenmeester Danny, og der lå mange lokale store og små både.

Vi fik cyklerne frem og fik set byen med de flotte gamle bygninger og den enorme lange gågade.

Onsdag den 24. april sejlede vi i solskin 17-25 graders varme videre på Albert kanalen og gik gennem 2 sluser og  20 meter ned, undervejs var der en del erhvervstrafik, men vi mødte kun glade vinkende mennesker både til vands og til lands langs kanalens cykelstier.

Vi nåede frem til VW kempen og lagde os long-site lige inden for hvor der var 1 meter vand under os - var lidt usikre på, om der var vand nok til os længere inde i havnen.

Torsdag den 25. april  sejlede vi i skyet vejr 15 - 20 graders varme og natten forinden havde det regnet meget, og heldigvis for os var det stilnet af.

Vi gik gennem den sidste sluse på Albert kanalen - 5 meter ned og fortsatte ind i Antwerpen's dok område, her kom vi i selskab med mange af de store både. Det gik rigtig fint for os vi fandt som planlagt Kepischdok og lagde os i til kajen på en fin plads der lige passede til os.

En rigtig venlig sejler kom over til os og fortalte, at denne dok kun var for egne sejlere, og at vi blev nød til at sejle over til Willemdok der håndterede gæstesejlere.

vi sejlede videre frem til Kattendijkdok og videre ind i Willemdok hvor vi måtte gennem to broer der begge åbnede på kanal 62.

Gennem Kattendijkdok så vi 4 til 5 store Crusingbåde der lå fortøjret med rigtig mange feriegæster ombord og videre inde i Willemdok var der rigtig mange gæstesejlere og også lokale sejlere, selvom det var tidlig på året.

I Willemdok ligger vi helt inde midt i Antwerpen og meget tæt på alt, så vi valgte at blive liggende i 4 dage, for at opleve byen. Vi så Carth'edrale Notre-Dame, der Grote Markt på torvet og udsigten fra 10. sal over hele Antwerpen fra Mas Museum der ligger i havnen.

Mandag den 29. april sejlede vi fra Jachthaven i solskin og ingen vind 10-16 graders varme, under Londonbroen der ligger mellem Willemdok og Kattendok, hvorefter vi gik ud i hele Dok systemet Antwerpen og afsluttede vores besøg ved broen Nordlandbrug VHF 02, hvor vi med vores FD-NR. orienterede at vi "leaving Antwerpen", som havenmesteren skaffede til os.

Vi gik 1 meter ned i Sluzen Schelde-Rijn og fortsatte til Tholen en dejlig rolig og flot havn.

Tirsdag den 30. april sejlede vi fra Tholen i skyet vejr 9-15 graders varme. Vi gik gennem en sluse Kreekrak ca. 1 meter ned, og videre i en rigtig skøn naturoplevelse med dyr, mennesker på cykelstien, der var hele vejen ud af Prins Hendrikpolder til Noord Volkerak.

Herfra kunne vi se sluserne ved Willemstadt og umiddelbart før gik vi ind i Havenkanal Dintelpolder, hvor der er flere havne og mulighed for at få vores mast sat på igen.

Vi lagde os i den første havn "De Dintel" yachthaven og fik en aftale med at låne deres mastekran.

Vi gjorde alt klar og gik til maste kranen, blev lidt overrasket kranen så ikke ud til at være fra dette århundrede et kæmpe stort hjul og rigtig meget tovværk rundt omkring. Det blev lidt for kompliceret for os, så vi besluttede at lave en aftale med et yachtværft - hvilket blev lørdag morgen klokken 9:00.

En ny aftale blev lavet med havnemesteren - hvilket var ok for dem, så fandt vi hyggeskemaet frem - der var jo kun tirsdag. Der skulle handles, så vi tog cyklerne frem og cyklede til Dinteloord, en fantastisk by hvor motor- og sejlbåde lå i kanalen.

Fredag den 3. maj sejlede vi den halve mil længere ind ad Havenkanalen til Jachtcentrum Dintelmond, der skulle påsætte vores mast.

Vi var helt klar lørdag morgen kl. 9, men ud af seks både blev vi den tredje og var færdig til middag. Herefter fik vi afregnet med 105 Euro med en plads til færdiggørelsen af alle tov. Der var storm og regn om eftermiddagen, så vi nåede ikke sejlene, der kom på dagen efter, og på grund af det dårlige vejr, blev vi enige om at blive ligende til tirsdag morgen.

Tirsdag den 7. maj sejlede vi til Willemstad solen skinnede men kun 9-13 graders varme, så det var med sejlertøjet godt knappet. Vi gik gennem yachtslusen der ligger til bagbord, sammen med et erhvervs skib på 100 meter hvor vi gik 1 meter op.

På den anden side af slusen var der et meget fint etableret liggestille, men vi havde besluttet at være et par dage i Willemstad.

Torsdag den 9. maj sejlede vi i solskin og 9-12 graders varme i Noord Diep Hollandsch op til Staande Mastroute på Dordtse Kil, Mass.

Den første forhindring var en Bascule Bridge ved Dordrecht, hvor vi måtte vente over en time inden vi kunne komme videre, så vi besluttede at ligge os i havnen Wijnhaven i Dordrecht - en fantastisk by med de Grote Kerk, der er af meget stor betydning for byen, og den fylder det halve af byen- fantastisk charmerende og vedligeholdt.

Fredag den 10. maj sejlede vi fra Dordrecht i sol halvskyet og 10-13 graders varme, så vi tog det varme tøj på med hue og vanter.

Den første forhindrig var Verkeersbrug, hvor vi anmeldte os på VHF 22 og broen gik op som beskrevet kl. 10:10.

Vi fortsatte til næste bro, hvor vi skulle være kl. 11:20, som vi desværre ikke nåede, og måtte vente en time - vi benytte lejligheden til at spise frokost.

Havnepolitiet lå lige ved siden af os og præcis kl. 12:20 gik vi gennem broen.

Den næste bro var en sluse - Julianasluizen hvor vi gik 1 meter ned og vi fortsatte i dejlig solskin og gik gennem et pragtfuldt landskab med flotte gamle byer.

Vi ankom til WV Jachthaven, Gouda i fuld solskin og var lidt betænkelig ved at gå langt ind i den lange tarm af en havn der ligger lige midt i byen, men der var ingen grund til bekymring havnefogeden stod klar til at hjælpe med en plads, så vi besluttede at blive et par dage - Havnefogeden fortale os om det store marked som var lørdag, og fik en del info om Gouda.

Mandag den 13. maj sejlede vi fra Gouda WV Jachthaven og solen skinnede fra en skyfri himmel fra 9 - 14 graders varme.

Vi gik under den første bro kl. 10:27 som stod skrevet på en digital skærm ved broen, så det gik planmæssigt - vi behøvede ikke at kalde broen. Ved de næste 10 broer kaldte vi over VHF 18, men undervejs mødte vi 3 både der kom fra Aalsmeer der var på vej hjem. Vi besluttede at følges under alle broerne og kalde samlet - så det gik hurtigt uden alt for meget ventetid.

Nu ligger vi i en rigtig sejlklubs havn ved søen Westeinderplassen, Jachthaven Noorderhem, Braassemermeer, og vi har taget de lange underbukser af og fået 3/4 ben på og strop bluser for barometeret er steget til 1050, og der er meldt solskin.

Tirsdag den 14. maj sejlede vi videre frem til Westerkanal i Amsterdam. Der var 9-15 graders varme sol, og vi gik gennem 5 broer uden problemer, når blot vi kaldte broen enten på VHF 22 eller ved at trykke på en knappe før nogle af broerne.

Ved Schinkelbrug hvor vi skal under en motorvej, jernbane og gennem en sluse, fandt vi ud af, at der først kunne passeres ved midnat, efterfulgt af en natsejlads gennem Westerkanalen. Vi manglede info ved broen og på VHF 22,69 forgik talen kun på Hollandsk.

Klokken 00:15 gik vi under alle broer og sluse uden problemer, men der var mørkt gennem gaderne - det var en fantastik oplevelse, og vi var igennem 11 broer sammen med en Hollandsk båd og lagde os uden på en Coster sammen i yderhavnen klokken 02:10. Om morgenen sejlede vi over til Amsterdam Jachthaven, en rigtig hyggelig havn hvor vi fik provianteret.

Torsdag den 16. maj skinnede solen fra en skyfri himmel og en vindstyrke på omkring 7 s.m. så efter morgenmaden sejlede vi videre gennem Amsterdam til Oranjesluizen og Schellingwouderbrug og gik gennem begge uden problemer, men da vi kom ud i  Ijsselmeer på vejen til Lemmer blæste det voldsom op, så vi besluttede at ligge os ind i Jachthaven Durgerdam til den hårde vind fra Nord/Øst vil aftage. Vi havde vinden lige ind i stævnen og kunne ikke ride stormen af med den korrekte sejlføring.

Durgerdam var en meget flot forstad til Amsterdam, så vi udsatte sejladsen til lørdag hvor vinden ville aftage, og blive mere fornuftig.

Lørdag den 18. maj sejlede vi fra den flotte Marina i diset vejr 1-3 sek. m. vind fra nord øst og solen stod først op ved 10 tiden, hele vejen gennem Ijsselmeer til Houtribsluizen ved Lelystad var der ikke nok vind til forsej, så det var storsejlet og motoren der klarede vejen.

Vi gik gennem broen og slusen 20 cm op, umiddelbart efter at vi havde meldt vores ankomst, hvorefter vi lagde os ind i Deko Marine og eftermiddagen blev brugt på at se det nyanlagte Vikingeskib Batavia og et butikcenter Batavia Stad, hvor der var adskillige små og store butikker samlet i en enhed.

Søndag den 19. maj havde vinden tiltaget til 12-17 sek. m fra nord øst, så vi besluttede kun at sejle de 3 mil til Flevo Marina, der ligger lidt nordligere fra Lelystad. Her kunne vi få diesel og gas i en stor Marina Butik.

Mandag den 20. maj sejlede vi klokken 7 om morgen fra Marinaen i diset vejr 13-19 graders varme og der blæste nu kun 3-5 s/m og i ryk op 13 s/m. Vi nåede til Prinses Margrietslusen og bro efter 3½ time og slusen/broen blev åbnet straks efter, at vi havde kaldt på VHF 20, hvor vi gik 20 cm op.

Vi fandt en dejlig lille havn Tacozijl Watersportcentrum, hvor de lejede ud over bådpladser, feriehytter, campinghytter, huse og både samt Jachtservice og vinteropbevaring.

Tirsdag den 21. maj sejlede vi i skyet vejr og 7-11 s/m vind 12-16 graders varme på Prinses Margrietkanalen og gik under 2 broer uden problemer.

Vi nåede frem til en perle af en havn i Uitwellingerga, hvor vi lå lige midt i byen.

Onsdag den 22. maj sejlede vi i solskin 14 - 16 graders varme og vind fra vest 7-11 s/m og gik gennem et smukt landskab og nogle dejlige byer med 10 broer hvoraf 1 var nedlagt. De to af jerbanebroerne havde vi ventetid ellers løb alt perfekt, og vi sejler stadig sammen med erhvervs-trafikken. Efterhånden er der kommet mere gang i lystsejlerne, vi kan godt mærke at antallet stiger.

Vi ligger nu long site inde midt i Leeuwarden by mellem to broer, og klokken 19 blev der sat to røde lamper i begge broer, så kunne vi ikke komme ud før i morgen tidlig.

Torsdag den 23. maj sejlede vi fra det flotte område inde midt i byen Leeuwarden. Solen skinnede og der var 12 - 17 graders varme med n/v vind fra 7-11 og i ryk op til 17 s/m.

Vi gik gennem et fantastisk flot  og fladt landskab, hvor beboerne havde båden parkeret uden for huset hvor de boede.

Vi passerede  11 broer, og i Burdaard betalte vi 3½ Euro for 2 broer og i Dokkum betalte vi 5 Euro for 4 broer i en træsko fra vinduet ved brovagten, og mellem kl. 12 - 13 havde brovagten middagslukket.

Vi ligger nu long site på en solplads i Jachthaven Lunegat.

Fredag den 24. maj sejlede vi fra Jachthaven i solskin og 13-17 graders varme med en vindstyrke på 7-11 s/m op til 17 i ryk. Vi gik gennem 10 broer hvoraf flere åbnede når vi kom. Ved indsejlingen til Groningen på Reitdiep kanalen var der en sluse hvor vi gik 1 meter op.

Vi sejlede ind i Jachthaven Reitdiep der er en meget stor lukket havn med butikker omkring som ligger i yderkanten af Groningen, og vi fandt en rigtig god plads.

En meget hurtig beslutning blev taget med Kaptajnen Ella på Reitdiep Jachthaven, en aftalt liggepris på tre uger - hvor vi tog hjem til DK, og fik ordnet nogle mærkesager.

Så godt så gjort - nu er vi her igen fredag den 14. juni og solen skinner stadig fra en skyfri himmel, men der er blevet skruet op for varmen 25 grader i skyggen.

Vi fik båden klargjort for edderkopper og spin, men ellers var alt vel.

Mandag den 17. juni sejlede vi videre ad Emsen først gennem slusen i Reitdiephaven, Groningen og videre gennem 13 broer der alle skulle op enten som bascule eller drejebro. Vi fulgtes med 4 andre både fra Tyskland og Holland, det gik fantastisk.

Nu ligger vi i Østhavnen og spiser frokost, og planlægger en indkøbstur i den dejlige by Groningen.

Tirsdag den 18. juni sejler vi fra Groningen til Delfzijl ad Emsen og går under 8 broer sammen med 2 andre sejlbåde fra Tyskland og vi slutter sejladsen sammen i en sluse hvor vi gik ½ meter op. Vi besluttede os for at ligge i Delfzijl haven, hvor de andre to både ville ud i Nordsøen.

I Delfzijl haven skulle vi først lige have styr på tidevandet, inden vi lagde os ud i op eller ned ad gående af Emsen og Elben til Nordsøen.

Vi fik cyklerne frem og fik set det store område af Delfzijl, der er meget smukt selv om det ligger ud til det store hav, Nordsøen og at vandet flytter sig op og ned hver 6 time med ca. 3.8 meter.

Fredag den 21. juni  klokken fem om morgenen sejler vi ud ad Emsen med ca. 2,7 kts. medstrøm i måneskin og 2-7 s.m. vind og vi loggede over 9 knob.

Ved indsejlingen til Borkum var der lidt sø og turbulens pga. den stærke strøm, men ellers var det en fantastisk morgen og formiddag på vandet.

Vi fandt et dejligt sted inde i havnen ved en flydebro og fik set os omkring på den lille ø i Nordsøen.

​

Lørdag den 22. juni sejler vi fra Borkum Industrihavn og ud i Nordsøen hvor solen var  ved at stå op, og vinden 3-9 s.m. med en medstrøm på 2½ kts. og vi loggede 8 knob.

Vi kom ud i brændingen hvor der næsten altid står nogle store dyninger, og fortsatte lige ud indtil vi kunne mærke at de aftog, så gik vi mod øen Norderney, hvor vi havde planlagt at ankomme i højvande.

Undervejs havde vi mødt en garvet Englænder der var født i  tidevandet.

Han sagde: jeg går altid med tidevandet

Det var hvad vi gjorde, så vi ankom ved indsejlingen til Norderney i højvande og gik ind med tidevandet.

Vi havde en rigtig rolig og dejlig sejltur med alle sejl sat, dog måtte vi tage forsejlet ned ved den lange indsejling til Norderny. Det er en fantastik flot by, havn, natur og havnekaptajnen sørgede for en rigtig god plads til os - idet der var meldt storm fra øst i flere dage.

Vi fik cyklerne frem og fik set hele øen på kryds og tværs.

Lørdag den 29. juni sejler vi fra Norderny i solskin og 17 - 24 graders varme og går med tidevandet ud i Norsøen omkring flere små øer og indsejlingen til Bremen, og fortsætter videre ind i Elben med tidevandet så vi kommer til at logge 8 knob. Der blæser fra 2-6 sek. m fra N og N/Ø, så vi ender med ikke at kan holde vind i sejlene i Elben.

Vi når frem til Jachthafen Cuxhaven i solskin og en havn fyldt med sejlere, her deler vi en hjemmelavet chokoladekage med fødeskum og kaffe, og går i seng efter en sejllads på 65 s mil der tog 11½ time i varme og solskin.

Søndag den 30. juni sejler vi videre på Elben til Brunsbüttel og gik ½ meter ned med slusen sammen med 2 andre sejlbåde og et erhvervs-skib og fortsatte af Kilerkanalen til Rendsburg Marina, hvor vi havde en aftale med et par af vores venner Marianne og Jens der var på samme strøg i autocamper - hyggeligt.

Vi blev et par dage og fik set Rendsburg og handlet til den videre sejlads på Kilerkanalen.

Onsdag den 3. juli sejler vi videre på Kilerkanalen i solskin og 5-7 s.m. vind og 14 i ryk.

Kilerkanalen er en meget stille og rolig kanal med store erhvervsskibe, der udelukkende sejler på midten med lystsejlere på hver side i yderkanterne.

Der er lyssignaler for erhvervsskibene, hvilket betyder meget for afviklingen af de store både, der stille og roligt glider gennem kanalen med en Maksfart på 6 knob, uden at genere lystsejlerne.

Vi kommer til slusen ved Kiel, hvor vi fra en automat betaler 7 Euro for at komme gennem. Inde i Højre slusen bliver der samlet 7 lystsejlere, der sammen går ½ meter op og vi kommer ud til Østersøen hvor der ikke er noget tidevand - dejligt.

Vi ligger til ved den anden havn Jachthaven Stickenhorn, der ligger godt gemt for en hård vestenvind som lige i øjeblikket rykker meget i os - så vi bliver i havn et par dage.

Lørdag den 6. juli sejler vi ud i Kilerbugten i 5-7 s m vind fra vest,  vejret er diset, regn og koldt. Vi når frem til Strande der ligger yderst i bugten en meget flot Jachthaben, hvor vi kan få diesel.

Vi beslutter os igen for at blive et par dage, for at få den rigtige vind ud i østersøen.

Mandag den 8. juli sejlede vi tidlig morgen hvor solen var ved at stå op og vinden kun blæste 5-8 s m, og i ryk op til 15 s m, vi havde nogle store rulninger ude i østersøen idet vi havde en nordvestlig vind dvs. at vi havde vinden ind foran for tværs og kun 15 graders varme - vi kunne godt tænke os et par grader mere.

I Strande gik vi meget rundt på havneområdet, der var fyldt med caféer og resturanter. Der var motion, svømmebad og rigtig gode spisesteder - kan godt anbefales.

I de områder af Tyskland vi har erfaret er der ingen sommerhuse - her lejes der ferielejligheder i massevis.

Efter 2½ times sejlads var vi fremme i Damp, hvor der dukkede endnu en flot havn op med en smuk havnepromenade med café, barer, restauranter og forskellige butikker - der manglede ikke noget.

Tirsdag den 9. juli fortsætter vi op af den Tyske østkyst, og kom forbi flere havne, der var lige så flotte som dem vi havde ligget i. Vinden kom fra vest 5-7 sm med ryk op til 14-15 sm, og vi havde 15 graders varme og halvskyet.

Ved udmundingen af Flensborg Fjord tog vinden til og gik over i nord vest, hvilket gjorde, at vi ikke kunne holde vind i sejlene, så vi rebede og fortsatte for motor de sidste 10 mil. Vi lagde os ind i Sønderborg lystbådehavn, der afregner efter havnepladsernes bredde, så det var med at finde en der passede til vores båd.

Sønderborg har en rigtig flot havnepromenade, der går fra lystbådehavnen og ind til det store Slot i byen.

Onsdag den 10. juli sejler under Chr. den X's bro og gik ud af Sønderborg og til Nordbord i N/V vind 5-8 s m og i ryk op til 15 s m  og solen skinnede fra en skyfri himmel. Da vi nåede Nordborg og gik ud i Østersøen, satte vi sejlet og kunne bære det til vi nåede 5 mil fra Aarøsund, hvor vinden gik hel over i nord og vi ikke kunne udnytte den. Vi kom frem til havnen i solskin og en fyldt havn, men vi fandt en dejlig plads, og hyggede os i det pragtfulde ø område med færge og feriegæster.

Torsdag den 11. juli sejler vi videre i LilleBælt til Middelfart vinden kom fra S/V 3-5 s m og i ryk op til 12, der var diset og kun 15 - 17 graders varme og vandet er 12½ grad.

Vi nåede Middelfart allerede kl. 10 og besluttede os for at sejle videre ud i Samsø Bælt efter 5 - 6 timer lade vi os ind i Kolby Kaas på Samsø, og blev lidt overrasket over havnen der ikke mere er en færgehavn, der lå kun 3-4 både og havnen stod i en meget ringe stand.

Vi besluttede os for at sejle videre, og efter 2 timer var vi på Tunø - hvor havnen bugnede af lystsejlere, vi kom til at ligge som nummer tre uden på en sejler.

Vi gik en tur på den smukke ø, og fandt den lille berømte Købmand der havde alle slags varer på hylderne, så vi fik frisk frugt og grønt på hylderne igen.

Fredag den 12. juli sejler vi videre ud i Samsø Bugt, hvor vi mødte hurtigfærgen der sejler fra Ebeltoft til Sjællands Odde.

Vinden kom fra s/ø 2-5 sek.m i ryk op til 10-12, efter 2 timer stod solen op og vi fik en varm  dag op til 23 grader.

I Kattegat fortsatte vi til Øster Hurup da vi havde både vind og søen med os.

I havnen lå der adskillige feriegæster, og da vi kom lidt sent ind blev det bare til en pitza fra havnecafeen og en stor is fra det berømte is hus oppe i byen.

Vi fik en overraskelse, da vi kom tilbage til båden stod søster Anna og Martin og bød os velkommen hjem til DK - hvor hyggeligt.

Lørdag den 13. Juli sejlede vi i solskin 4-5 sek.m vind fra v op til Hals Barre, hvor vi blev nød til at tage sejlene ned, vi fik vinden i stævnen hele vejen gennem Limfjorden til Aalborg og gik gennem broerne kl. 14.

Da vi kom til AS havn kunne vi godt se at ferien var startet, der var ikke mange både i havnen, men der stod et par af vores gode venner Birgitte og Hans Jørgen og bød os velkommen hjem til DK - vi fik en hyggesnak - tak for det.

Slut på en spændende ferie gennem EUROPA's vandveje i 2018 og 2019.

OBS!! Middelhavet må vente til oktober 2019.