Sommeren 2018

Nu er Ventus Ferens motor og elektronik så godt som nyt overalt, og vi er nu klar til at tage til Middelhavet via Europa's vandveje.

Motor og drev er afprøvet og fundet helt ok, og vi har fået underskrevet og registreret garantien. Herudover blev der problemer med det elektroniske system, en sikring i selvstyrer og AIS blev skiftet og herefter stod den gamle VHF af, efter at vi have fået skiftet hele sikrings boksen. Vi måtte igen til lommerne en ny VHF Garmin til NMEA 2000 og en håndholdt VHF - så nu skulle alt elektronikken kunne snakke sammen.

Det var godt, at vi blev en måned i havnen, inden at vi i fredags den 1. juni  kl. 16 sejlede under Limfjordsbroen til Hals, båden var pakket og helt klar til at sejle ned gennem EUROPA's kanaler til Middelhavet.

I Hals mødte vi gode venner og bekendte der ønskede os held og lykke med den spændende sejltur til Middelhavet - tak for det.

Lørdag den 2. juni kl. 4 morgen sejlede vi fra Hals og til Norsminde i Århus bugten, der var total vindstille og solen skinnede.

Søndag den 3. juni kl. 7:30 sejlede vi fra Norsminde, vinden kom fra vest syd vest så vi satte alle sejl, men da vi nåede Vejle fjord gik vinden direkte i syd, og vi besluttede at sejle kun for motor resten af vejen til Middelfart, hvor vi ankom kl. 15 i det mest fantastiske solskin.

Mandag den 4. juni sejlede vi til Middelfart Marina på syd siden solen skinnede men der blæste op til 15 - 20 sek. meter fra syd vest, så vi sejlede kun for motor de 5 mil.

I Marinaen var der megen aktivitet, der var Match Race for mellemstore sejlbåde og det vrimlede med Europa joller, hvilket forgik i vigen ud for havnen i den stærke blæst.

Onsdag den 6. juni sejlede vi til Aarøsund Lystbådehavn ved Haderslev, efter at have haft en overlægger dag i Middelfart, hvor vi fik skiftet olie og filter på den nye Volvo motor der havde gået 100 timer.

Fredag den 8. juni sejlede vi efter at have hygget os i Aarøsunds skønne natur. Vi havde ændret ruten til Augustenborg, pga. en aftale med MJ Værftet, der er autoriseret  Volvo forhandler, om at de ville give vores nye motor et "Eftersyn" for at sikre os garantien, når vi går ned gennem Europas vandveje.

Vi fik et rigtig grundigt 100 timers eftersyn og blev anbefalet en anden skrue, der nu er sat på Ventus Ferens, samtidig fandt de ud af, at vi ikke var registreret hos Volvo ved det første syn i Nordjylland. MJ værftet registrerede os med det samme og vi fik efterfølgende en godkendt mail fra Volvo.

Efter prøveturen fandt MJ Værftet ud af at vores IT system til motoren ikke virkede korret, der er nu bestilt en ny -  Volvo havde haft fejlbehæftede

systemplader på flere motorer, der var blevet tilbagekaldt.

Vi fordriver tiden med at vente, nu på den nye plade, der skulle komme sos.

Vi kan godt anbefale at ligge i denne smukke Marina, der ligger midt i byen med alle faciliteter omkring, selv et fantastik gammelt slot fra 1740.

Søndag den 24. juni sejlede vi fra Augustenborg gennem bugten og under to broer i Sønderborg. Vi havde besluttet at ligge os ind i Høruphav Brolaug, der ligger øst fra Sønderborg Marina, et fantastisk godt sted hvor der er handlemuligheder i gå afstand.

Mandag den 25. juni sejlede vi til Fehmeren ca. 60 s.mil, vejret og vinden  var perfekt men søerne ude i Kiel Bugten var lange og besværlige som i Østersøen. På trods af det havde vi en fantastisk sejltur med alle sejl sat. Vi fandt en dejlig lystbådehavn, Klemens Yachtwerft, hvor vi gik omkuld efter den lange sejltur.

Vi tog en ekstra dag og fik set Fehmeren fra syd siden, med en fantastisk strandsand fyldt med glade turister, restauranter og alle slags vandforlystelser.

Onsdag den 27. juni sejlede vi til Travemünde i solskin og 5-10 s. meter vind først fra øst og drejende til nord/øst.  Vi sejler ind gennem indsejlingen efter en dejlig sejltur i  Lübecker Bugten med store forhåbninger til at få masten af ved Böbb Werft.

Vi ankommer i en meget hård Nord/østlig vind og værftet ligger meget dårlig i denne vind og samtidigt var det overfyldt med både på land og i vandet.

Vi besluttede at tage plan B) Stettiner Yacht-Club, Teerhofsinsel der ligger lige før Lübeck, hvilket var et fantastik valg - vi gav 30 Euro for to lift af vores mast, og hafenmeister samt  lokale hjalp os med masten.

Vi er lige kommet ned fra en dejlig grill aften sammen med hafenmeisteren, hans kone og de lokale.

Fredag den 29. juni sejlede vi af Travefloden og i Lübeck sejlede vi under jernbanen til Elbe Lübeck Kanalen gennem adskillige broer og 7 sluser,  og vi ligger nu long-site ved KN Möllnersee ca. 18 sm fra Laurnburg. Hvor vi hygger os i den flotte natur.

Lørdag den 30. juni sejlede vi fra Möllnersee til Laurnburg under adskillige broer og 2 store sluser i  witzeeze og Lauenburg og vi kom 4½ meter ned 2 gange inden vi landede i Marinabeach & Skippertreff, Lauenburg hvor vi handlede og hyggede os, vi mødte et par danskere der havde været i Middelhavet i 7 år, og var nu på vej hjem.

Søndag den 1. juli sejlede vi videre gennem Elbe Seitenkanalen, hvor vi kom til den store "skuffe" som hævede os 30 meter op der førte os videre ind i kanalen. Et fantastisk syn hvilket også skyldes at den store sluse bruges rigtig meget til erhverv transport af kul og alt mulig andet.

Efter 20 mil og adskillige forskellige broer kom vi til en dejlig P-plads hvor 5 til 6 andre sejlere havde taget ophold for natten, og solen skinnede fra en næsten skyfri himmel med ca. 30 graders varme.

Mandag den 2. juli sejlede vi videre gennem Elbe Seitenkanalen til den anden store "skuffe" der transportere os endnu 35 meter op ad. Vi var der allerede kl. 9:30 men blev først transporteret op kl. 13: 30, pga. erhvervs trafikken - der havde førsteretten.

Det var ok for os, vi sludrede med nogle tyskere, der også skulle med op, og fik set os omkring i det dejlige solskinsvejr.

Efter at vi var kommet ud af "skuffen" fandt vi et dejlig sted for natten på Harfen Wittingen.

Tirsdag den 3. juli sejlede vi videre gennem Elbe Seitenkanalen til Mittellandkanalen hvor vi ligger på en sport P plads for alle slags både også erhverv, i en lille by der hedder Thune. Vi har fået taget cyklerne frem og har cyklet lidt rundt her i byen i et fantastisk solskin og 30 graders varme. Det er en gammel landsby uden nogle indkøbs muligheder, ligesom hjemme i DK ude på landet.

Onsdag den 4. juli sejlede vi videre på Mittelland kanalen til sportboot pladsen ved slusen til Hannover, hvor vi skal ca. 30 meter ned i morgen. Vi cyklede ned til slusen for at se når de store erhvervs både sejled igennem, det er et fantastisk syn. Der kan være ca. to både af 100 meter i slusen på en gang.

​

Torsdag den 5. juli sejlede  vi  gennem Anderten slusen og blev sluset ca. 30 meter ned og vi sejlede til Yachthafen Hannover hvor vi fik tanket og etableret os i havnen for de næste tre nætter. Vi ville ud og se  Hannover og samtidigt ville vi få besøg hjemmefra. Et par af vores gode venner ville holde ferie tæt på Hannover og kom til frokost, en rigtig hyggelig overraskelse - fortsat god ferie til jer Birgitte og Hans Jørgen.

Havnen er mindre end vi havde regnet med, og flere steder kunne vi ikke sejle, selvom vi kun stikker 1½ meter.

​

Søndag den 8. juli sejlede vi videre af Mittelandskanalen et rigtig fint område med meget høje grønne træer og fyldt med vilde blomster. Vi nød sejlturen og fandt først et sted for natten efter 36 sm, hvilket var en rigtig hyggelig havn med mange store både og vi kunne se at der var 1,8 m i havnen. Havnefogeden fandt en plads til os, men vi kunne se at ekkoloddet stillede sig på 0,00, så der var ikke meget vand under os.

Pyt, i havnen Mindener Yacht-Club der er et dejligt sted at være, og restauranten var fyldt med glade mennesker.

Mandag den 9. juli sejlede vi videre på Mittelandskanalen, desværre ville solen ikke står op i dag, så vi måtte sejle i overskyet vejr men dejligt varmt over 20 grader.

Efter 48 s.mil på 9½ time kom vi frem til et Liegestelle på Obersteinbeck haben.

Vi lå longsite af kanalen sammen med et Polsk transportskib på knap 100 meter, så det blev en stille aften med lidt familiehygge a' la kortspil og kaffe til to.

Tirsdag den 10. juli sejlede vi ud på Dortmund Ems Kanalen i regnvejr og kun 18 graders varme, men kom frem til Münster i solskin/let diset og 22 graders varme.

Lige før Münster blev vi sluset 30 meter op sammen med en Polizet båd - så her var der ingen ventetid.

Vi ville have været inde i den store havn i Münster, men der var ikke plads. Så vi lagde os long site sammen med Polizen.

Her fik vi provianteret og cyklet lidt, en rigtig smuk by og havneområde at være i.

Onsdag den 11. juli sejlede vi fra Münster videre af den smukke Dortmund Ems Kanal, vi er begyndt at se gårde med køer og kornet er blevet høstet - vi er rigtig kommet på landet.

Vi svingede fra ad Wesel Datteln Kanalen og straks efter kom vi til 2 store sluser, der fik os 40 meter ned tilsammen. Vi kom til Baggersee havn, et rigtig hygeligt sted, hvor vi blev hjulpet ind mellem pælene af en dansk talende ældre Tysker - hyggeligt.

Torsdag den 12. juli sejlede vi videre af Wesel Datteln Kanalen til Dorsten og her skulle vi selvfølgelig også i to sluser, den første hed Flaeshjem og vi gik 10 meter ned og den anden længere fremme lige før Dorsten hvor vi gik 20 meter ned.

Nu er vi ved at være så "du's" med sluserne, at vi kun bruger hver sin bådshage.

Vi sejlede igennem en Kemi fabrik, og turde næsten ikke trække vejret.

I Dorsten fandt vi en diseltank, der er langt imellem tankene, så vi bliver nød til at tanke når vi ser en.

Vi fik lov til at blive liggende ved tankstedet natten over og fik en nøgle til porten. Alle

havne og nogle liggesteder er låst af for offentligheden, hvilket er meget betrykkede.

Fredag den 13. juli sejlede vi ud af Wesel Datteln Kanalen og gennem Rihnenkanalen der er meget trafikeret, så vi måtte holde meget på vores mast de ca. 40 s.mil.  Ellers var det en fornøjelse at sejle på Rihnenkanalen, idet vi havde 2½ knob medstrøm og der var en anderledes natur at se på gamle huse, stor strande og en meget bredere kanal end vi havde været vandt til. Vi forsøgte at finde en havkanalen, men desværre de skilter ikke med, hvor deres havne befinder sig, så vi fortsatte ind i Holland på Mass Kanalen gennem den første sluse ca. 5 m ned og videre til den næste der stod åben, så her besluttede vi at overnatte.

lørdag den 14. juli sejlede vi fra Sport v/slusen 1 på Mass, solen skinnede og der var 22 graders varme og stigende til 30 grader.

Mass er en dejlig kanal at sejle i stille og rolig, kanalen er meget bred og der  er flere aktiviteter at se på såsom er der kommet færger, som vi ikke tidligere har set og folk bader mere i denne kanal. Så alt i alt en mere aktiv kanal.

Vi gik gennem en sluse i Westkolk hvor vi gik 5 meter op. Vi lagde os ind på WSV yachthavenweg, Venlo, hvor vi fik provianteret og cyklet en del.

Søndag den 15. juli sejlede vi fra havnen i solskin og næsten 25 graders varme stigende til 30 fra middag. Vi kom igennem 2 sluser den første med 4 meter op og den sidste med 10 meter op.

Holland på Mass kanalen har en fantastisk natur og der vrimler med aktive mennesker, der suser frem og tilbage på broerne og med nogle flotte kanalfærger. Køer og heste ligger henslængt på markerne ned til kanalen.

Vi nåede frem til Passantenhaven, Maasbracht, hvor vi havde besluttet os for at overnatte. Vi betalte 18,25 Euro svarende til ca. 140 kroner, hvilket har været det dyreste sted vi har overnattet endnu.

Mandag den 16. juli sejlede vi videre på Julianakanalen til Maastricht, hvor vi havde besluttet at blive i 3 dage.

Solen skinnede fra en skyfri himmel og 25 - 30 grader og vi sejlede igennem to sluser på kanalen, hvor vi blev hævet 40 meter op. Vi nåede frem til en dejlig indersø, hvor der lå tre havne, vi tog Jachthaven, Leopoldsburg hvor der var en lille restaurant, dejlig bad og en campingplads.

​

Vi cyklede rundt i Maastricht's gamle gader,

hvor vi handlede og hyggede et par dage.

Torsdag den 19. juli sejlede vi ud af Maastricht ned af Meuse kanalen og kom igennem to sluser der førte os 30 meter op.

Solen skinnede fra en skyfri himmel og naturen og byerne er smukke, vi lagde os om eftermiddagen på et liggestille  ved Flöne sammen med en Tysk familie og blev der natten over.

Fredag den 20. juli sejlede vi videre ad Meuse og kom igennem en fantastisk flot by der hedder Liege. Solen skinnede fra en halvskyet himmel, men der var varmt mellem 25-30 grader. Vi sejlede igennem 3 sluser og kom 14 meter op.

Vi nåede Namur der er en rigtig gammel by med en meget stor fæstning, vi cyklede rundt og fik en kold mørk Belgisk øl på Charlies Capitainerie, hvor vi havde lagt os i havnen ved siden af en sød familie fra Holland.

Vi blev i Namur en ekstra dag og fik set den store fæstning og den fantastiske dejlige by.

Søndag den 22. juli gik sejlladsen gennem 6 store sluser, hvor vi tilsammen gik 18 m op. En dejlig og flot tur hvor der var rigtig meget at se på. Idet Meuse kanalen svingede sig ind gennem rigtig mange store og små byer, med rigtig meget aktivitet på vandet.

vi kunne nu mærke at erhvervs trafikken havde forladt os, hvilket var dejlig.

Nu ligger vi midt i Dinant i Belgien, hvor der også er en fæstning med svævebane til. vi havde brug for lidt disel, men der var ingen havne tank - så vi måtte slæbe nogle dunke ned til båden på vores små cykler med indkøbsvognen på hjul.

Mandag den 23. juli gik vi fra Dinant i overskyet vejr men stadig 24-30 graders varme. Vi sejlede videre på Meuse kanalen og gik gennem 8 sluser hvoraf den ene styrede vi selv med en fjernbetjening som vi købte i 1 3/4 måned for ca. kr. 2.000.

Vi fik os en lille overraskelse mellem sluse 58 og 57, hvor der var en tunnel på 565 meter gennem en klippe der hedder Souterrain De Ham - det var en meget spændende tur. I sluserne gik vi ca. 25 meter op. Vi fandt et dejligt sted at i Vireux til 7 Euro med bad, her opdagede vi en dansk båd fra Horsens, og vi fik selvfølgelig en dejlig sludder på dansk.

Tirsdag den 24. juli sejlede vi videre på La Meuse og gik gennem 2 aut. sluser helt alene, rigtig fint. Et tryk på fjernbetjeningens knap og når vi var kommet ind et skub op i et blåt rør - så kørte slusten helt af sig selv.

Vi er nu kommet 6 meter længere op, og fortsatte til den 3. sluse, men der var teknikker på så vi lagde os i Haybes - en fantastisk flot fransk by.

Onsdag den 25. juli lagde vi os tidlig ned til sluse nr. 52, for at komme igennem så mange sluser som muligt, inden solen blev for varm omkring middagstid

Vi begynder snart at holde "siesta", der er meget varmt hernede og fugtigheden er høj.

I dag gik vi gennem 7 sluser og en tunnel på 225 meter med lys, og vi er gået 26 meter op. Vi fik et lille problem efter sluse nr. 47, her vandt vi en grund 49' 54,362N og 4'42,373 ved Lacommune hvor vejen deles i to og vi gik til venstre ifølge pilene. Når men vi kom hurtigt af igen ca. 2 timer gik der ca. - så har vi prøvet det. Der var kun snask eller sand/jord i bunden.

Efter sluse 46 lagde vi os ind til en smuk by Montherme, der var meget aktivitet.

​

Torsdag den 26. juli sejlede vi fra Montherme og videre gennem det smukke Franske landskab i endnu en fantastisk solskinsdag.

Vi sejlede gennem sluse 46 og til og med 37, 9 stk. og gik 24 meter op. Vi fandt en dejlig havn i Sedan, som er en meget stor by med gode handle muligheder og hvor der ligger et meget stort gammelt Ch'ateau Fort , så vi besluttede at blive der et par dage.

Søndag den 29. juli sejlede vi fra Sedan efter at have handlet købt diesel og set en del af den smukke by. Solen skinnede og selv om klokken kun var ni om morgen, var der allerede varmt - vi går næsten kun rundt i badetøj og tynde bluser og bukser.

Vi sejlede sammen med en Hollands ægtepar gennem 5 sluser og kom yderligere 22 meter op, hvoraf de 2 sluser kaldte vi en sluseteknikker for at komme igennem. Vi kom til Stenay en dejlig by, hvor der i havnen var en autocampereplads og et fantastik dejlig byliv. Byen er kendt for et kæmpe stort øl musee.

Mandag den 30. juli sejlede vi i solskin fra Stenay og hen til den første sluse, hvor vi brugte fjernbetjeningen og kom helskindet igennem, ialt gik vi igennem 12 sluser hvoraf de 7 var manuelt betjent og i sluse nr. 24  lagde vi til ved en flydebro. I alt kom vi 40 ½ meter op. Frankring har en fantastisk natur og nogle smukke byer, som vi sejlede igennem.

Vi kom frem til Verdun og har besluttet at blive en dag over for at se lidt på byen og få handlet.

​

Onsdag den 1.  august sejlede vi frem til sluse 19 og opdagede at den var lukket, og der var to røde lamper tændt.

Vi kontaktede VNF og blev orienteret om, at der fra sluse 8 til 1 ikke var tilstrækkelig med vand til at vi kunne gennemføre sejladsen, og at vi måtte vente til der kom regn, før sluserne igen blev åbnet.

Vi fik det valg at blive i Verdun eller gå ned til sluse nr. 8 og vente, men ved denne sluse var der ingen faciliteter og heller ikke mulighed for at få et lift, hvis vi ønskede det.

Vi fik en venlig repræsentant fra VNF til at undersøge muligheden for et lift fra Verdun eller et godt vinteropbevaringssted, da vi kunne se at vejrudsigterne ikke meldte regn de kommende 14 dage.

Dagen efter fik vi de to muligheder 30 tusind kroner for et lift op og ned inkl. 100 km's kørsel eller vinter opbevaring i Pont-'a-Bar i Canal des Ardennes.

Vi valgte at sejle de 65 sømil tilbage og stille Ventus Ferens på land i en aflåst Hal for vinteren, efter at have mail korresponderet med  Pont-'a-Bar Services.

Fredag den 3. august sejlede vi tilbage gennem de 8 manuelle sluser uden problemer, men ekkoloddet var nede på 0,0 flere gange undervejs og solen skinnede fra en skyfri himmel op til 35-40 grader.

Vi lagde os ind i Dun-Sur-Meuse og fik vasket sengetøj og andet, så vi kunne være klar til rejsen hjem.

Lørdag den 4. august skinnede solen stadig - ingen regn i sigte. Vi sejlede videre tilbage gennem 4 sluser, hvor vi tilkaldte teknikker på den ene til Stenay. Her hyggede vi os i den dejlige by og begyndte at indstille os på at komme hjem.

Søndag den 5. august hvor vi sejlede de sidste mil tilbage gennem 8 sluser, kunne vi godt mærke at vandet var faldet endnu mere. Vi nåede sidst på eftermiddagen Canal des Ardennes og var heldig at den første sluse var grøn, så vi lagde os ind til Pont-'a-Bar Services, og fik set os omkring i området.

Dagen efter fik vi aftalen sat på plads og i de næste par dage klargjorde vi båden til at komme i hal.

Fredag morgen kl. 6:30 kom Taxaen og kørte os til Sedan, hvorefter vi blev fragtet med Flixbus og tog helt hjem til Aalborg. Vi var omkring Paris med lidt ventetid og Amsterdam - men ellers gik det direkte.

OBS!Port St. Louis v/Marseille må vente til 2019.