Sommeren 2016

​

Efter en familiefest på Pakhuset i Skagen hos vores bror er vi nu klar til at drage ud i sommerlandet.

Lørdag den 24. juni  forlader vi jylland med kurs på sjælland.

Første stop er Hals hvor vi forlader Limfjorden med maner sammen med nogle gode sejlerkammerater.

Andet stop er Øster Hurup hvor vi lå på den nye gæstebro, der er forsynet med ankerbøjer.

Havnefogeden fortalte os at alle faste pladser var besat, og at de have venteliste - fantastisk når vi hører at Sæby  og andre klubber mangler sejlere.

Tredje stop er Anholt....her ankommer vi i dejlig solskin, men næste dag regner og blæser det voldsomt. Vi beslutter os for at blive en dag over, hvilket var en oplevelse værd, idet tolderne kom på besøg, ikke bare på havnen, men også i de udenlandske

både.

Anholt er en fantastisk ø med nogle venlige øboere og en dejlig natur, som vi nød fra vore medbragte små cykler.

​

Sjælland i sigte - nu føles det at være på ferie.

Tirsdag den 28. juni kl. 17 nåede vi Gilleleje havn.

Havnen er en rigtig fiskerihavn og vi oplevede da også en lille fiskekutter der kom "tukkende" ud af havnen - dejligt.

Vi besluttede at tage en ekstra dag for at nyde dette fantastiske havnemiljø og gøre nogle indkøb.

Fredag den 1. juli kl. 13:30 kom vi til Helsingør havn med Kronborg i stævnen - vinden er stadig meget kraftig fra syd og vest 11-14 sek.m og op til 22 i vindstød.

Rigtig dansk sommervejr lidt regn, sol og vind, vi kunne godt bruge lidt mere varme - er helt sikre på at det kommer i juli og august.

Vi besøger Kronborg Slot hvor der i dag vrimler med folk fra Kina.

Det blev til en ekstra overnatning pga. koncert i værft-havnen ud mod Øresund, hvor Gnags - Peter AG, Lis Sørensen og (Shubi ) Michael Hardinger bandet spillede.

​

Søndag den 3. juli kl. 10:00 ankommer vi til Rungsted havn -   solen skinner, men vinden kommer stadig fra syd/vest og på omkring 10 og i vindstød på 14- 20, hvilket er ok - vi mangler stadig lidt mere varme.

Vi fik en dejlig tur til Rungsted - søen lagde sig mere og mere efterhånden som vi kom frem.

Vi har besluttet at tage en ekstra dag i Rungsted for at ose lidt rund og slappe af, vi skal jo ikke hjem på arbejde.

Fiskedag på Rungsted havn - 2 stk. Havkuller

​

Tirsdag den 5. juli kl. 10:30 anløber vi Sejlklubben Lynetten der ligger på Margretheholm.

Vi sejlede for motor hele vejen - ingen vind 2-3 meter fra syd eller øst.

Solen skinnede og alt var dejligt fredeligt, bortset fra at vi manglede lidt sejlvind.

Lynetten ligger tæt på Operaen på Holmen og Christiania Sejlklubben er med i frihavnsordningen hvilket gør den lidt atraktiv for os jyder.

Vi har nu ligget her i fem dage og har vores daglige cykeltur gennem Christiania og ned langs Holmens kanal,

hvilket er meget inspirerende....

Dejligt farverigt - broerne er spændende, hvorfor bruge penge på reparation - når bare vi er glade.

Skraldefolkene må komme i godt humør når de tømmer containerne i Christiania med de mange farverige billeder på.

Vi fik set os om i København - selvfølgelig skulle vi til Christiansborg, Amalienborg og omkring operaen.

Tøjmuseet der ligger ved Christiansborg har vi aldrig været inde at se, det fik vi så lejlighed til nu - hvilket kan anbefales at besøge.

Vi var nede omkring den nye bro til Amager, fik set det nye teaterhus og selvfølgelig en gåtur i Nyhavn.

​

Vi mangler stadig et par graders varme, så vi kan komme i sommertøjet - det er stadig koldt, regn og blæsende.

Vi er meget optimistiske - det kommer.

En af dagene blev der meldt vaskedag, og her i Lynetten kan man vaske for kr. 25 med sæbe, hvilket er meget billigt. Det benyttede vi os af, og svanefamilien fik noget brød.

Sverige i sigte...

Onsdag den 13. juli kl. 17:30 ankommer vi til Ystads ny mariana der ligger til bagbord for færgehavnen.

Vi sejlede tidlig morgen fra Kbh. ud i Øresund, der var lidt diset men solen begyndte at skinne da vi nåede Kastrup Lufthavn hvor flyene kom hen over os hver femte minut.

Vinden var 5 - 10 m fra vest syd vest og ingen dyninger.

Da vi kom til Øresundsbroen begyndte søen at rejse sig med meget store dyninger, men vinden var stadig under 10 m fra vest syd vest frem til Falsterbokanalen.

Vi gik under Falsterbokanalens bro kl. 11 - broen åbner hver time.

Solen skinnede fra en skyfri himmel da vi sejlede gennem den åbne kanal, og alt var dejligt både vejret og omgivel-serne.

Fra Kanalen til Ystad havde vi en fantastik sejlads hvor vinden var aftaget - nok lidt for meget - vi måtte have motoren til hjælp.

Ystad er en meget flot gammel by med huse tilbage fra 1700 tallet - her ligger meget historie gemt fra den danske tid - her på havnen flager de med et rødt dansk flag, men med et kors der er gult - vi går ud fra det er det Skånske flag(Dansk/Svensk).

Vi har nu cyklet rundt i to dage og set alt omkring Ystad og været på torvet hvor de i tre dage har madfestival fra flere lande.

I havnen er der højt musik hver aften både fra restaurationerne og den åbne plads mellem banen og havnen, her er der opstillet et dansegulv, hvor alle kan danse - dansegulvet har været fyldt nu to aftener i træk.

Bornholm i sigte..

Søndag den 17. juli kl. 15:30 sejler vi ind i havnen i Allinge, en meget overfyldt havn. Vi beslutter os for at ligge i yderhavnen uden på to andre både.

Fra Ystad havde vinden lagt sig til 5-8 m sek. fra sydvest  og østersøen var behagelig.

Ca. 15 mil før Hammer tårnet på toppen af Bornholm blæste det mere fra vest og syd omkring 10-15 m sek.

Vi tog livliner på idet søerne blev højrere, men vi kom frem i god behold uden de store problemer.

Dagen efter var vi så heldige, at få en plads i inderhavnen, hvor vi lå med stævnen op til alle butikker og restauranter

- en fantastisk god plads.

Her besluttede vi os for at blive - solen skinnede og alt var dejligt.

Vi cyklede op mod nord og vest af øen for at se Hammer Odde fyr, Hammer fyr, Hammerhavn og Hammerhus ruin.

På Bornholm er der en fantastisk natur med alle de sten og klipper.

I Sandvig fandt vi det gamle Vandrehjem "Sjøljan" som vi begge havde besøgt i 7. klasse.

Vi blev budt velkommen, og måtte gerne se os omkring.

I dag hedder det Sandvig Vandrehjem.

Efter at have cyklet lidt rundt i den Bornholmske natur, besluttede vi at blive liggende i Allinge Lystbådehavn, og i stedet tage bussen rundt på hele øen.

Bussen kørte fra vores havn hver time, og vi kørte med den fra syd, nord, øst og vest.

Bornholm har en kystlinje på 140 KM og cykelveje på 235 KM. Den længste vej er på 48 KM og går fra Allinge til Dueodde. Fra Allinge til Rønne er der kun 23 KM.

Den tredje dag tog vi til Gudhjem og med Færgen til Christiansø, Frederiksø og fugleøen Græsholmen.

Det var en fantastik oplevelse - vi fik en rundvisning med Thora der er født og opvokset på Frederiksø.

Der findes ingen hunde eller katte på øen, hvilket gør at fugle, pindsvin og tudser er der mange af.

De lever stadig med de gamle bygninger fra krigens tid, så der er meget historie tilbage.

Havnen ligger mellem Christansø og Frederiksø med en gangbro.

​

I dag har vi fået vasket tøj, skiftet sejl og er nu klar til at tage videre ud i det blå.

​

Sveriges østkyst i sigte...

​

Lørdag den 23. Juli forlod vi Allinge efter en rigtig god uge i strålende solskin og over 20 graders varme.

Vinden var 2-5 m. sek. og stadig skinnede solen fra en skyfri himmel med blank vand i stævnen.

Vi havde sejl og moter hele vejen til Simridshamn hvor vi fandt en flydebro med en skøn liggeplads.

Havnen var fyldt med glade turister der var i feriehumør, en skøn by at komme til.

​

Søndag den 24. juli  gik vi videre op af østkysten i sysvestlig vind fra 0-5 m. sek. og lagde os ind i Sanhamn. Der er en fiskerihavn - vi blev mødt af havnefogeden der bød os velkommen og anviste os en plads.

I havnen lå der næsten 50 autocampere fra forskellige lande - et fantastisk syn.

​

Mandag den 25. juli sejlede vi videre op af østkysten op til Kalmar.

Vi sejlede med vind fra syd 3-8 m. sek. stadig i solskin og næsten 24 graders varme.

Kalmar er en fantastisk by den blev præmieret som året by i 2015, hvilket den også havde fortjent. Alt i byen var pænt i orden og turisterne der opholdte sig i byen, blev der taget hånd om.

Kalmar slottet der ligger nede ved havnen var i en fantastisk stand og der bliver opført adskillige skuespil, så som Pipi Langstrømpe.

​

Tirsdag den 26. juli sejlede vi videre til Oskarshamn i en sydøstlig vind 4-5 m. sek. og vi sejlede udelukkende for sejl. Det begyndte at blæse mere op til 6-15 m. sek., men vi mærkede det ikke - vinden kom agten for tværs og vi fjøj afsted.

10 sømil før Oskarshamn måtte vi tage sejlene ned vinden blæste over 20 m. sek. og det regnede så voldsomt, at vi ikke kunne se en hånd for os.

Så vi sad under spreyhooden, og sejlede kun for motor, vi kom heldigvis frem i tørvejr.

I havnen var der ikke mange turister - var lidt kedelig.

​

Onsdag den 27. juli sejlede vi videre med en nordøstlig vind 3-4 m. sek. kun for storsejl og motor - solen skinnede fra en skyfri himmel og vandet var som et badekar.

Inden vi nåede helt frem til Västervik var vinden gået i syd og tiltaget til 15 m. sek. så vi fik brugt vores sejl - fantastisk.

Der var ikke mange turister i Västervik - hvilket nok skyldes havneafgiften der var på Svenske kr. 340. Mange kom i havn for at handle og så ud på en lille klippe.

Men vi tog os en svømmetur i poolen og nød stilheden.

Götekanalen i sigte...

​

Fredag den 29. juli sejlede vi op til Mem indsejlingen til Götekanalen.

Der blæste omkring 9 m. sek. fra nordvest, så heldigvis kunne vi sejle det meste at vejen indenskærs, det var en dejlig oplevelse - det var som at køre på motorvejen, så meget trafik var der på vandvejen.

Inden vi nåede til Mem var klokken blevet efter kl. 16, så kontoret var lukket, og vi måtte ligge uden for porten,

sammen med to andre både der ventede på at komme ind.

​

Lørdag den 30. juli sejlede vi op af Götekanalen fra Mem, det er som at sejle i en lille å.

Nu var det slut med at sejle i Østersøens høje søer.

Vi kom til Søderkøping efter 3 mil og en sluse.

Solen skinnede men der var halvskyet og vi kikkede ikke efter hvor meget der blæser.

Vi gik rundt på båden i badetøj.

​

Søndag den 31. juli kom vi til Norsholm  efter 13 mil, 10 sluser og 5 broer.

Her fik vi shoppet en hel del - hvor er her flot.

Der var mange sejlere i motor- og sejlbåde, vi hjalp hinanden gennem alle forhindringerne.

Vi så ikke mange fra Danmark men rigtig mange sejlere fra Tyskland, Polen og Sverige,

​

Mandag den 1. august  kom vi til Berg i et forfærdeligt blæsevejr med høj solskin, Det betød ikke så meget for søen kunne næsten ikke rejse sig - og man kan sagtens sejle her hver dag.

Vi havde sejlet 14 mil, gennem 8 sluser og 1 jernbanebro.

De 7 af sluserne var samlet som en trappe, så det var fast  arbejde.

Jeg fik vabler i hænderne - så vi ændrede taktik og lærte af andre hvordan vi kunne bruge skødespillet til at holde båden i sluserne når vi gik opad.

​

Tirsdag den 2. august kom vi til Borensberg efter 11 mil, 15 sluser og 9 broer - nu er vi snart ved at være udlært.

Vi slider godt i det, og er nu omkring 80 meter over vandet.

​

Onsdag den 3. august kom vi til Motala efter 9 mil, 15 sluser og 9 broer.

Der blæser stadig meget, men vi tænker slet ikke på hvordan vejret er - bare solen skinner og vi kan komme i vores korte bukser.

Vi har et fantastisk sammenhold med de andre sejlere, da vi arbejder lige hårdt for at nå vores fælls mål.

Vi fik os en ekstra dag i Motala, hvor vi oplevede den skønne by. Veteranmuseet der ligger nede ved havnen kan anbefales at se, der var adskillige m2 med gamle biler, motorcykler, cykler, fjernsyn, foto og meget mere.

​

Fredag den 5. august kom vi til Karlsborg efter 16 mil og 1 bro.

Vi sejlede tidlig fra Motala  i 5-7 m sek. vind og overskyet. Wätteren som vi skulle på tværs af var rolig og det virkede lovende, men efter 10 sømil blæste det op til 15 m sek. så vi måtte arbejde lidt mere en forventet.

Bølgerne var næsten som ude i Østersøen, dog var de 16 mil hurtig overstået, og vi nåede frem til Karlsborg i solskin.

Vi blev en ekstra dag for at se den store Karlsborg Fæstning. Det er et ualmindeligt stort område, hvor der er et musee over fæstningen og der foregår rigtig mange gøremål såsom Militæret.

Vi besøgte også en gammel faldskærmsskole bygning der var lavet om til et musee med en gl. flyvemaskine placeret foran.

​

Søndag den 7. august kom vi til Töreboda efter 24 mil og vinden kom fra vest og på 10-17 m sek.

Der var ingen problemer med søen selvom vi gik igennem en større sø Viken og endte i et mindre åløb.

Her er dejligt og vi kan få proviantert både ved en coop og en ICA butik.

Der er meldt et lavtryk over området nogle dage, så vi har besluttet at blive til det er ovre.

​

Torsdag den 11. august kom vi til Sjötorp efter 10 mil 23 sluser og 10 broer - vi gik fra 91,6 m over havet ned til 43,8 m.

Vinden kom fra syd vest 3-7 m sek. og halvskyet. De første sluser måtte vi nedstige i regnvejr, derefter skinnede solen fra en skyfri himmel, lavtrykket havde forladt os - dejligt.

Nu kunne vi se slutningen af Götekanalen, et fantastisk flot turistområde i Sjötorp.

Vi hyggede os et par dage der med nogle andre sejlere fra DK.

​

Søndag den 14. august kom vi til Mariestad og lagde os ind i inderhavnen hvor der er en gæstehavn.

Fra Sjötorp og ud i Vänern satte vi sejlet bølgerne var høje og vi rullede lidt - det var dejligt igen at gøre brug af sejlet.

Vi havde en fantastisk sejlads, idet vinden kom agten for tværs (nordnordvest), men det var en meget snørklet søvej med rigtig mange røde og grønne afmærkninger - godt "plotter/GPS" er opfundet.

Vi ligger en sen aften i Mariestad og nyder stilheden med en kold øl.

​

Mandag den 15. august kom vi til Värnersborg efter at have været igennem 3 sluser,2 broer og sejlet 62 mil ude i Väneren.

Det var en pragtfuld tur vi havde en rigtig god vind de første 30 mil, herefter flovede vinden næsten helt, og solen stod højt på himlen.

Det var starten på Trolhäterkanalen, vi lagde os inde i inderhavnen.

​

Tirsdag den 16. august kom vi til Trolhättern 39 m over havet og solen skinnede igen fra en skyfri himmel - højtrykket var over os.

Vi var oppe for at se Saab Museet, hvilket var en fantastisk oplevelse, vi var tilbage media 1940'erne.

Vi lå i havnen op til de store sluser som vi skulle igennem dagen efter, og i området var der et Musee over Trolhättekanalens opbygning og dens historie.

Det er et flot og kopieret område, det osede af feriestemning og vi grillede på havnen om aftenen.

​

Onsdag den 17. august sejlede vi videre ned af Trolhättekanalen sammen med Holger Danske i den store sluse, men vi blev hurtig overhalet.

Vi kom  forbi Lilla Edet , Kungälv og ned til Lilla Bommens Hamn i  Göteborg, her gik vi i det store Center for at ose og Allan måtte ind til Clas Ohlson.

Lilla Bommens Hamn er dejlig at sejle til, men havnepen-gene er på højde med Skagens - vi betalte s.kr. 396, det højeste vi havde betalt på hele turen.

​

Torsdag den 18. august sejlede vi ud af den trafikerede indsejling til Göteborg.

Vejret var halvskyet og let diset med vind op til 11 m sek.

Vi ville have været på Honö, men kunne ikke gå under broen der kun er 13,5 meter høj. Så vi besluttede i stedet at gå ind til Långedrag, en kongelig Svensk Yacht klub med nogle flotte faciliteter.

Fredag den 19. august gik turen til Danmark.

Vejret var skønt nordenvind fra 3-7 m sek. og en skyfri himmel. Vi nåede Vesterø Havn på Læsø efter 44 mil.

Om lørdagen tog vi cyklerne frem for at se den dejlige ø, som vi har gjort så mange gange - men den er stadig smuk.

​

Søndag den 21. august tog vi over til Jylland på Sæby.

Vinden passede lige til havnen i Sæby og Allan ville gerne over til hans ferie by inden afrejsen til Aalborg.

Vi tog cyklerne frem og fik cyklet på den lange promonade ned til sommerhusene og op gennem skoven og hjem til havnen igen.

Det var dejligt, nu var vi næsten hjemme igen.

Vi hyggede i havnen sammen med vores venner fra Mariager.

​

Tirsdag den 23. august gik turen videre til Limfjorden første stop er Hals havn.

Vinden kom fra nordvest og solen er begyndt at titte frem, vi havde en pragtfuld sejltur med alle sejl sat.

I Hals havn er der altid nogle at hygge sig med så vi besluttede først at tage hel til Aalborg dagen efter.

​

Onsdag den 24. august sejlede vi mod Aalborg i en sydlig vind.

Vi går under broen kl. 14, og kan både se og mærke at der er gået to måneder siden vi sidst havde været her.

Det nye byggeri på havnefronten......

Slut på en pragtfuld sejlerferie i Ventus Ferens.